Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

söndag 14 november 2010

Söndagslunch


Jag tycker om söndagar. De ger mig tid och möjlighet till att pröva nya goda recept. Förra helgen gjorde vi en lyxig söndagsfrukost med ostbröd och tonfiskröra. Idag försov vi oss och missade hela frukosten. Men det är lovligt på söndagar att sova lite längre. Så det blev en kaffe till frukost och sen en riktigt god lunch bestående av grönsallad, mangosalsa och kokoslax med lime. Eftersom det är så gott så kommer receptet här nedan:

Mango salsa:

1 burk mango eller mogen färsk mango
1 liten röd paprika
½ dl kokosgrädde
½ tsk sambal oelek
1/4 tsk salt
½ msk citronsaft
2 msk hackad gräslök
½dl hackade saltade och rostade cashewnötter

Låt mangokonservern rinna av i ett durkslag. Skär den färska mangon i klyftor, avlägsna kärnan och skalet. Skär fruktköttet i tärningar. Tärna också paprikan. Blanda alla ingredienserna sinsemellan.


Kokoslax med lime:

laxfilé/medaljonger
1tsk salt
1 tsk svartpeppar
2msk olja
2dl kokosgrädde
1msk soja
1msk honung
1msk limesaft
lite rivet limeskal och hackad gräslök

Skär laxfilén i ca 2-3cm tjocka skivor, Stek skivorna vackert bruna på bägge sidorna i en stekpanna. Strö salt och peppar på ytan. Häll i kokosgrädde, soja, honung och limesaft i pannan. Koka upp. Lägg upp fisken på en tallrik och häll såsen över eller värm upp fisken med såsen i pannan. Strö rivet limeskal och hackad gräslök över rätten.


uppdaterade texten,
verkade som om den varit oläslig?

3 kommentarer:

Anonym sa...

hmm, förstod inte så mycket av detdär första, men gott såg det ju ut att vara! /Tanja

Anonym sa...

texten i början är fortfarande totalt oläslig. /Tanja

Marie sa...

ojojoj va gott! Det där är ett recept för min kurs... ska nog ta o provlaga det!