Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

fredag 4 februari 2011

Tysta tuggor

När man jobbar nattetid hinner man fundera på både det ena och det andra. Tankarna flyger iväg från det mest logiska till det allra löjligaste på några sekunder. Senaste natt var inget undantag på den fronten. Mina tankar rullade nämligen iväg till famo..

Jag har nu konstaterat att jag äter äpple på precis samma sätt som hon gjorde. Det skalas och sen skär man lös en bit i taget och 'äter av kniven'. Såg minsann vådligt ut när man som barn satt och såg henne föra den vassa kniven till munnen,men sanningen är ju att det vassa knivbladet aldrig ens når munnen. Även om jag klarar av att äta äpple som famo gjorde så är det egentligen inte hela sanning. Det är inga svårigheter med att skala och skära äpplet utan den exakta likheten hänger upp sig på ätandet. Famo klarade nämligen av att äta ett äpple tyst. Det hördes varken när hon tuggade eller svalde. Jag minns att jag som barn försökte göra detsamma, äta tyst. Självklart misslyckades jag och det hördes mycket väl när jag smaskade i mig äpplet. Ännu idag så lyckas jag inte med att äta det tyst, men kanske kommer jag fram till hemligheten om några år..

4 kommentarer:

Mia sa...

Hihi! Vilka roliga tankegångar! Sådär äter mommo äpple också. Den enda skillnaden är att hon smaskar högt och ljudligt. :D

Emma sa...

Jag jobbar också på att få bort ljudet helt, men i övrigt är även jag inne på samma linje som famo/mommo... Lustigt. Har inte tänkt på det. Men när du säger det så ser jag henne sitta där med ett äpple. Att bita rakt av ett äpple är ju för övrigt helt otänkbart... ;)

Trevlig helg,
Emma

Anonym sa...

Jag kommer inte ihåg att hon skalade äpplena. Men bitar på kniven minns jag o även i mitt fall är det favorittekniken vid förtärande av ifrågavarande frukt :). Och inga skärsår i fejset har det blivit.

tack för hjälpsändningen idag.
/j.

Anonym sa...

:) Nej, famo skala nog int äpplen vad jag kan komma ihåg heller. Inser nu att det är harmt att man int tänkt på att fotografera och föreviga "beteendet"...

Jag har ikväll konstaterat att jag steker mat på samma sätt som famo. Eller, kanske snarare bränner mat på samma sätt... Fast lite skillnad är det ju, jag läste blogg istället för "skvallerbok" och brände "jäsoplätta" istället för fläsk. Så fr.o.m. nu heter din blogg "jäsoplättvändarbloggen" ;-)


Lustigt.. ordet för ordverifiering är "pider"... När, var, hur??

-elle-