Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

fredag 4 februari 2011

Malaxlimpa

Min svärfar har en tendens att pröva på nya recept. För en tid sedan prövade han göra "malaxlimpan" hemma. Resultatet blev inte riktigt som han hade tänkt sig och sände receptet vidare till mig så att jag kunde prova om resultatet blir det samma för mig. Receptet hittar ni här. Reglerna var förstås enkla, jag skulle följa receptet till punkt och pricka. Ni vet att jag har en tendens att ändra dem enligt behov, men för att spelreglerna skall vara desamma så har jag förstås hållit mig till receptet. Skillnaden är dock att han valde att grädda sin deg i formor och jag beslöt mig för att göra den i långpanna. Orsaken är att degen, enligt mig, kräver så många formor att jag hade varit tvungen att grädda i två ungar. Det ni ser på bilden ovan är en deg som vilat i 6 timmar. Nu skall den jäsa en timme för att sedan gräddas i 3 timmar! Ett helt dagsprojekt som ni ser. Resultatet tar vi senare, nu är det bara att vänta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan, kul att ni hittat till min matblogg. Det var tråkigt att höra att din svärfars limpor inte blev som han tänkt sig. Jag har bara testat att göra limpan i långpanna, tror de kan bli rätt torra i smaken om man lagar i formar. Kanske kunde man försöka förbättra recpetet, men det är som sagt ett recept som jag fått av en matbloggskollega. Vill inte ändra i receptet eftersom han hävdar att det är äkta. I så fall blir det ju "malins malaxlimpa". Hoppas dina limpor blev bra.

Mia sa...

Oj vad intressant! Mamma brukar göra någon limpa som påminner om Malaxlimpan till jul och den är gudomligt saftig och god. Väntar med spänning på ditt resultat! Jag är så sjuk på att få baka något och kan inte vänta tills jag kommer hem. :)