Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

torsdag 20 januari 2011

nummer 21

Det blev en amper väckning imorse. Maken försov sig och vaknade till mitt alarm 06:45. Skräp för honom men jag kom mig upp vilket jag tvivlar på att jag skulle ha gjort om han stigit upp i normal tid där strax före klockan sex. Det är så skönt att dra täcket över huvudet då o mysa vidare med sängen full av fyrbenta pälsdjur. Nåja, väl uppe slängde jag i mig en snabb frukost hade ut Ebba och startade bilen. Så begav jag mig till stan för att infinna mig vid labben strax efter halv åtta när de öppnar. Labb besöket hade jag sparat enkom till idag för att det brukar vara mindre folk i slutet av veckan. Alla stressade pensionärer (läs medelålders) brukar infinna sig på måndagsmorgonen och då är kön extremt lång. Tji fick jag när det på min lapp stod 21 och de nyss hade börjat med provtagningarna. Nåja, var ja såhär långt kunde jag lika gärna vänta. O sällskap hade jag under väntetiden eftersom makens syster också råkade befinna sig i väntrummet.

Men den som trodde att det skulle löpa smärtfritt efter en lång tids väntan hade fel. Väl framme i luckan för att berätta vad jag är här för att ta för prov visar det sig att det inte finns någon remiss. Jag måste ha sett ut som en fågelholk där jag stod med munnen nere vid disken. Jag ringde ju företagshälsovården så sent som igår morse för att försäkra mig om att det fanns remiss och kvinnan där sa att det fanns och att det var fritt fram att ta provet. Men nej, tydligen fanns där ingen remiss och sådana fall uppskattas inte med en väntesal full av blodprovssugna-människor. Än en gång hade jag då tur med snälla sköterskor och jag fick gå in på min nummer och ta blodprov trots att de inte fått någon remiss. De hade då tydligen ringt o begärt en från företagshälsovården. Suck. Här försöker man då vara den goda patienten och försäkra sig på förhand om att allt är ok denna gång och så är det likväl inte så.. gissa om man blir besviken?

Nåja, 2 timmar tog resan tur retur till Jeppis o då hann jag även in via gula butiken mitt i stan efter lite livsmedel. Där var det lugnt och bra att handla en tidig torsdagmorgon. Nu skall jag trycka in snooze knappen och försöka ta lite till sömn när tid finns...

Inga kommentarer: