Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

måndag 23 november 2009

Fasta avgifter

Härom dagen kom en utjämningsräkning på elen vi förbrukat. Den förvånade oss aningen vid första anblicken. Men när man börjar läsa det finstilta över vad de uppskattat oss att förbruka så inser man rätt fort att en rejäl summa skall betalas vid utjämningen. Harmt bara att man inte tittat noggrannare under året över vad de uppskattat, då hade man ju kunnat ändra det redan då. Nåja, gjort är gjort och nu är det bara att betala bort det. Troligen kommer det ingen liknande smäll nästa år eftersom vi då börjar vårt andra år i huset och uppskattningar på både el och vatten börjar stämma.

Utjämningen fick mig iaf att ta en titt på alla andra månadsutgifter vi har. Jag kunde endast konstatera att det finns en hel del fasta utgifter varje månad som man inte fäster någon större uppmärksamhet vid. Räkningarna måste ju ändå betalas. Men när man slår ut elräkningen, vattenräkningen, oljeräkningen, husamortering per månad så kommer man faktiskt till en rätt skrämmande summa. För att inte tala om ekorosk, finells transport, tv avgiften, internet, försäkriingar+ allt det övriga som oxå återkommer varje månad. Det är skrämmande hur mycket fasta avgifter man har. Varför får man inte lära sig detta under sin skolgång? Hur mycket det verkligen kostar att ha ett eget hus och vad det egentligen kostar att "bara leva". Istället kommer det som en kalldusch den dagen man köper ett eget hem. Vad ett hus kostar är egentligen bara en bisak gentemot vad det kostar att underhålla det alla år framöver..

Bra iaf att jag tog mig en titt i pappren idag. Insåg att vi måste beställa olja inom Februari månad eftersom vi är på rymmen under hela mars månad.


Inga kommentarer: