Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

torsdag 21 maj 2009

thaisoppa


"Under över alla under när en loppa kokar soppa.."

otroligt men sant, jag har kokat soppa! O denna gång blev det ingen vanlig korv eller köttsoppa. nope, det blev en riktigt nyttig men stark soppa. :)

På dagens meny stod, som rubriken säger, Thaisoppa.
Är faktiskt förvånad över att jag vågade prova på något nytt. För nog är det ju lite så att man har sina vanor även i matväg. Sällan, ja ytterst sällan, prövar man något nytt utan att först ha smakat det hemma hos någon. Nåja, idag prövade jag vingarna. Receptet fick jag igår när jag handlade tillsammans med en väninna som är utbildad kock. Jag var på jakt efter rätter med mera grönsaker i och hon tyckte thaisoppan fyllde de kraven.

Den blev helt god. Inget jag skulle äta mängder av, men mätt blev jag. Min blev förstås aningen stark, men jag har bara mig själv att skylla på den punkten. Kanske prövar jag den igen en annan gång och då med mindre kryddor. Nu återstår då bara en soppmängd som räcker till minst 3 personer..
vem är hungrig?

Receptet är följande, för alla er som vågar lägga lite luft under vingarna;

1 påse wok classic grönsaker
7-8dl vatten
4dl kokosmjölk
½ lime (saften)
Söt chilisås- enligt egen smak


Koka ihop de ni..
men kom ihåg att för mycket chili gör den stark ;o]

1 kommentar:

Marie sa...

Detta ska testas! Allt med kokosmjölk är smaskens enligt mitt tycke. Kanske man kan blanda i stekta broiler strimlor oxå!