Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

lördag 28 januari 2012

En föråldrad examen

I jakt på nya goda recept ramlade jag in på mängder av bak-bloggar. Ja, inte bakdelen då utan verbet "att baka"- baknings bloggar. Det är otroligt vad många duktiga 'amatör bagare' det finns. Folk som verkligen orkar lägga ner tid och själ på en tårta eller cupcake, för att sen fota dem och skriva en lång beskrivning på sin blogg. En tårta som har så många små, fina och petiga detaljer att man inte ens näns skära och äta den sen, för så är det med dagens tårtor -de är små konstverk.

Tillika är jag glad att jag gick min bagar-konditor utbildning då när den tiden begav sig. "Hemmabagarna" var inte lika aktiva då och man kunde känna sig duktig när man lärde sig något fackligt i skolbänken. D.v.s metoderna som de stora konditorierna och konditorerna använde sig av. De små enkla knepen som gjorde de stora fina konstverken (men såg så svårt ut för en utomstående) Nu är det annorlunda, alla hemligheter har läkt ut och jag är inte snabb med att presentera mig som bagare-konditor. Men för att hålla sig aktiv inom branschen borde man kanske uppdatera sig med lite kurser och metoder. Nu är det ju redan sju år sedan jag blev utexaminerad och mycket har ju hänt sen dess. Någon vidare uppdatering lär det ändå inte bli. Jag prövar på nya saker när lusten faller mig på och annars duger de gamla recepten och metoderna helt fint för hemmabaket.

Inga kommentarer: