Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

måndag 22 augusti 2011

Silverputs


Hos oss finns inga stora mängder silver. Men tillräckligt mycket bestick för att man inte skall orka putsa dem en och en med silverputs. Det är väl typ tre år sen sist som jag ägnade onödigt mycket tid att få dem att glänsa. Då bara för att använda dem ett fåtal gånger och sen ner i lådan igen. Denna gång blev det en enkel lösning på putsningen, m.a.o. varmt vatten och matsoda. Nu skall jag pröva svägerskans tips om att förvara besticken i en plastpåse så kanske det dröjer innan det behöver putsas igen.

Receptet lyder;
Tag en vid kastrull/rostfri skål och lägg aluminiumfolie i botten. Strö dit ca 1-2msk matsoda och häll över varmt vatten. Lägg ner besticken och se till att vattnet täcker dem. Låt dem ligga där tills den svarta beläggningen försvinner.Tag bort besticken och diska dem för hand och torka dem torra. Obs! Bestick eller smycken som har svart dekoration bör inte putsas på detta vis. All svart beläggning försvinner nämligen.

Inga kommentarer: