Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

torsdag 18 augusti 2011

Glass

En ny damm-samlar-pryl flyttade in hos oss denna vecka. Med andra ord så kom glassmaskinen hem på posten. Just nu är den förstås pop och ivern är stor att prova på alla möjliga recept men efter en tid så lär den förstås glömmas bort i skåpet. Nåja, det gäller att njuta så länge intresset av hemgjord glass finns. Hittills har vi haft både medgång och motgång i vår glasstillverkning. Blåbärsglassen, som var den första, lyckades riktigt bra och blev jättegod! Den kommer garanterat att göras fler gånger. Vaniljglassen däremot blev en riktig flopp eftersom den vägrade ta ihop. Men efter lite mer läsning i recept häftet som följde med så kan vi konstatera att där finns tryckfel och det är troligen ett sådant även i vaniljglass-receptet. För hur logiskt låter receptet på den större mängden sockerlag..

För tillagning av ca 3d sockerlag behövs:
2dl vatten
200gr strösocker


För tillagning av 4,5dl sockerlag behövs
2,75dl mjölk
275 gr strösocker

Inga kommentarer: