Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

måndag 20 september 2010

Mycket prat och lite verkstad

Citatet som får stå som bloggrubrik lånar jag av en arbetskollega. Några av de högre hönsen på firman struttade runt på golvet med en gäst idag och deras kunskap gällande maskinerna var på rätt låg nivå.

Men för oss vanliga dödliga stämmer citatet in rätt ofta. För hur många gånger lovar vi oss själva att lägga om matvanorna och motionen? O hur många gånger håller vi löftet? Personligen är jag nog en riktig jojo-bantare. Men å andra sidan är väl det bättre än ingenting. För det tyder ju på att jag iaf stundvis kommer mig ut o motionerar.. o ja, nu är jag igång igen.

Nu har jag en ny teori som skall prövas. Det är ingen ny bantningskur för er som trodde det utan snarare något som bara ploppade fram mellan öronen på mig idag. En teori fram tills den blir praktisk m.ao. Såhär är det ju, att dagens barn spenderar rätt mycket tid framför datorn o spelkonsoler. En del föräldrar försöker minska dessa många långa timmar framför skärmen genom att skapa dem en möjlighet att förtjäna sina timmar framför spelen. För att t.ex få spela Guitar Hero en omgång måste ungen spendera 30minuter utomhus, eller för att ens få köpa det nya bamse spelet så måste barnet städa sitt rum 1ggr/vecka under en månads tid. Kraven, eller utbyten av dessa slag är oändliga. Men om vi som vuxen gör detta mot/för ett barn, borde vi inte kunna använda samma princip på oss själva? eller iaf försöka ha den disciplinen?

Det är min nya teori, o den skall nu provas på följande sätt. För att införtjäna tv tid skall jag motionera motsvarande antal minuter jag vill se. För jag har blivit en riktigt soffpotatis med många favoritserier.. Så idag påbörjades denna "motionsform". Direkt efter jobbet tog jag en rask promenad på 1½timme. Dessa hade jag tänkt använda framför kvällens del av "Biggest looser" (passande eller hur?) Fast nu blev det inte så. Mina 90 minuter har nyss brunnit upp framför filmen som tv4 sände igår, Music& Lyrics. Ingen dålig film, men eftersom jag nu är utan minuter är det dags för en kvällspromenad med maken...

1 kommentar:

Maria sa...

Hejj hopp!! hänger gärna med på ett simpass ifall vi har tider som passar ihop :)

har annars en ny blogg ifall du vill läsa! :)

http://littlehouseontheprairie-maria.blogspot.com/