Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

fredag 9 juli 2010

Taitava

Finska är ett språk som jag verkligen inte behärskar. En del bekanta ord kan jag snappa upp i förbifarten vilket gör att jag kanske förstår helheten, till viss del.. Men att ha en fullständig finsk diskussion med mig är omöjligt. Den senaste veckan har jag haft ansvaret på mitt skift. Ordinarie skiftesledaren är nämligen på semester o ansvaret rullar därför vidare till mig. Efter som den andra ordinarie som skall vara på skiftet är sjukskriven så fick H hoppa in som ersättare. Han jobbar annars i skiftet efter. Hela veckan blev på så sätt ett språkbad, både för honom och för mig eftersom han är finskspråkig. I det stora hela har det ändå gått bra och den viktigaste informationen verkar ha nått fram båda vägarna.
Så var det då ordet taitava, som rubriken på dagens inlägg är. H använde det ordet i en mening till mig i en ton som lät uppmuntrande. Jag tittade frågande på honom eftersom det ordet inte fanns i min finska ordlista. Han korrigerade med ett enkelt, hyvä. Väl hemma har jag nu slagit upp ordet i ordlistan och blivit positivt överraskad. Taitava betyder nämligen duktig, kunnande, skicklig. Tänk om alla finska ord skulle vara lika roliga att lära sig..

Inga kommentarer: