Om mig

Mitt foto
Österbotten, Finland
Jag är 25 år gammal och lever tillsammans med min lilla familj i vårt eget hus på landet. På bloggen skriver jag om min vardag och det som händer i livet just nu. Välkommen med bland funderingar kring bakning, blöjbyten och andra vardagssysslor.

torsdag 20 maj 2010

Vårbruket


Det är sant som de säger. Man kan lägga ner oändligt mycket tid och pengar på en trädgård och den blir ändå aldrig färdig. Så är det påväg att bli med vår trädgård också. Nya idéer föds konstant och man ändrar på det man planterat och planerat tidigare vårar. Men det är väl så det ska va, pengar i rullning och en trädgård som lever. Det första målet denna vår har iaf varit att rensa bort allt ogräs och ta fram de fina planteringarna. Alla andra drömmar o önskemål får vi sen bara se hur det blir med. En sak i taget så att säga.

Ikväll grävde vi dock fram jordgubbslandet. Det fick mig att inse att något större jordgubbsland behöver vi minsann inte. Två bänkar räcker gott o väl till när de skall rensas! Men kanske har jag andra tankar redan nästa år. Vi ändrar nämligen på upplägget av jordgubbslandet nu. När vi planterade våra små klena plantor för 2 år sedan så jobbade vi flitigt med att få ner plasten under dem. Den plast som var till för att hålla ogräset borta. Visst höll den borta ogräset, en del iaf.. o en stund. Nu var den mest bara sönder överallt o hemskt ful att se på. Så plats under plantorna är inget att rekommendera! Nu rev jag då bort allt gammalt plast,rensade bord allt ogräs jag fick syn på o nu väntar det bara nyklippt gräs. Ja, ni läste rätt. Våra plantor väntar på nyklippt gräs. Det är det som ska täcka dem, skydda dem och samtidigt ge dem näring. Vi får allt se hur det går, men det är ju iaf värt ett försök. Kanske blir jordgubbarna bara godare om man måste jobba lite för dem?

Även blombänken och potatislandet fick sig en omgång ikväll. Men som alla kvällar tidigare i veckan så var även denna kort och mycket återstår. Helgen har vi framför oss, men den är som alltid prickad med program. Så vi får allt se hur mycket det framskrider i trädgården då.

Kakan på bilden ska åka med M till jobbet imorgon. Han har lovat arbetskamraterna tårta på sin sista dag. Ja, inte den allra sista arbetsdagen men den sista före sin heltidspermittering.

Bilden som jag hade gissninglek på så är en lergryta att ha i ugnen. Har ännu inte hunnit prova den eftersom jag väntar att min svärmor ska hjälpa mig med den biten.. Men d ska bli intressant. Kanske blir det en ny 'fluga' att göra mat i mina två höns.. =)

Inga kommentarer: